Komodo's Komodo's! - Reisverslag uit Pulau Komodo, Indonesië van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu Komodo's Komodo's! - Reisverslag uit Pulau Komodo, Indonesië van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu

Komodo's Komodo's!

Door: Suzanne Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

21 April 2012 | Indonesië, Pulau Komodo

Vanochtend rond een uur of acht kwamen we aan bij Pulau Komodo. Oftewel het eiland waar Komodo varanen leven. Een Komodo varaan is een van de gevaarlijkste dieren ter wereld. En ze leven maar op twee eilandjes ter wereld, namelijk op Pulau Komodo, daar zijn we nu, en Pulau Rinca, daar gaan we morgen naartoe. Als je het speeksel of de tong van zo'n Komodo aanraakt ben je dus de pineut. Zelfs waterbuffalo's slachten ze zo af, met dat speeksel.

Aangekomen op dat eiland werden we in twee groepen gedeeld en mochten we met een ranger meelopen. Dit was eigenlijk best wel een spannende hike. Want links en rechts groeit gewoon hoog gras, en je zou maar net op de staart van zo'n Komodo gaan staan... Op een gegeven moment kwamen we er ook echt twee tegen! Super spannend. Allemaal foto's van gemaakt natuurlijk. Uiteindelijk zijn we in totaal 8 Komodo's, een slang, een papegaai en een hert tegengekomen. Jammer was wel dat zodra je dichter bij de bewoonde wereld komt, hoewel dit eigenlijk alleen maar de rangers zijn die op dit eiland wonen, des te meer Komodo's er rondhangen omdat ze vanuit de keuken soms gevoerd worden...

Na de hike zijn we verder gevaren, naar een strandje aan Pulau Komodo, de Pink Beach werd die ook wel genoemd. En eigenlijk als je er op staat was ie ook echt een beetje roze. Op de foto's komt het jammer genoeg niet helemaal naar voren. Het was ook super mooi snorkelen daar! Maar als je dan op je handdoekje gaat liggen en bedenkt dat er ook een Komodo uit de bosjes tevoorschijn kan komen, lag ik iets minder comfortabel... Op dit strand ook nog een paar echte "Robinson foto's" gemaakt.

Na lang gechillt te hebben zijn we naar Labuan Bajo op Flores gevaren. Hier was de aflossing van de gasten die een driedaagse bootreis hadden geboekt. Ik had de vijfdaagse geboekt omdat ik dan iets zekerder was dat ik op tijd op Bali ben, aangezien mijn vliegtuig al over 4 dagen vertrekt. Met het openbaar vervoer terug vanaf hier zie ik echt niet zitten en met het vliegtuig wordt al gauw weer een stukje duurder.

Met Sean en Jade, een stel uit Australië en Nieuw-Zeeland, heb ik een beetje rondgehangen in het dorp. Totdat we weer moesten vertrekken. Maar echt vertrekken deden we niet. We gingen een stukje uit de kust varen en daar heel hard feesten en biertjes drinken! Hier mocht de muziek tenminste ook hard genoeg. Op een gegeven moment werd het tijd van afscheid. Een deel verliet, een nieuw deel van gasten was er weer bij gekomen en de crew was dronken...