Mama Tofu in Xlosa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu Mama Tofu in Xlosa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu

Mama Tofu in Xlosa

Door: Suzanne Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

08 Juli 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Voor vandaag hadden we het mountainbiken geboekt. De spierpijn van het surfen viel op zich wel mee, maar ze zeggen altijd dat de ergste spierpijn pas 2 dagen later komt toch..?
We werden met een busje bij een ander dorp afgezet. En daar mochten we de mountain bike pakken en terug fietsen naar het hostel. Het was wel weer even wennen hoor, zo'n fiets. Hoe lang had ik al niet gefietst? Zeker 5 maanden ofzo..? We fietsten ook door een ander dorpje, waar we werden voorgesteld aan de Xlosa bevolking. Xlosa is een bevolkingsgroep die in dit gebied veel leeft. De taal die ze spreken is met heel veel klikjes en klakjes. Echt grappig om te horen. Xlosa spreek je ook uit als een soort 'klik'. We zijn in de hutjes geweest en hebben kennis gemaakt met de leefregels die hier gelden. Een groot verschil tussen mannen en vrouwen! Vrouwen doen eigenlijk alles terwijl de mannen óf op hun luie reet zitten óf in het land zijn om op jacht te gaan naar wild. Het was wel erg leuk om te zien.
Een uurtje later gingen we weer verder fietsen. Het wegdek was niet optimaal. Heel veel hobbels en gaten in de weg. Waardoor ik af en toe een mooie jump maakte, of juist bijna op m'n plaat ging. In elk geval erg spannend. Op een gegeven moment werd ook dit weer vermoeiend en ben ik snel naar het hostel gecrosst. Nu zal ik morgen nog wel extra spierpijn hebben, ook nog eens in m'n benen! Maar het was weer een leuke ervaring.
We zijn nog even naar het strand geweest, wat biertjes gedronken, vervolgens in het hostel nog wat biertjes gedronken (alcoholistje.. ja I know..) en toen mijn bed in gekropen.

• 13 November 2009 - 18:27

Sjaak:

en wie is nou mama tofu ?

• 14 November 2009 - 13:25

Suzanne Schuurman:

Mama Tofu is dus die vrouw die ons alles liet zien in haar woonomgeving. Ze staat ook op de foto, als ze maïs aan het stampen is.