Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu Grahamstown - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Suzanne Schuurman - WaarBenJij.nu

Grahamstown

Door: Suzanne Schuurman

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

10 Juli 2009 | Zuid-Afrika, Grahamstown

In een fantastisch bed heb ik heerlijk kunnen uitslapen. Alsnog met een katerig gevoel werd ik wakker. Dan merk ik altijd aan mezelf dat ik even gas terug moet nemen. Omdat ik gewoon zelfs na het slapen nog niet uitgerust ben.
Toch stond er vandaag alweer heel wat op de planning, dus rusten ging mij niet lukken. En rusten doe ik wel als ik oud ben en klaar ben met leven.
Met Anja ben ik eerst even naar de Nursery gelopen waar Becky werkt, zij moest vanochtend nog even werken. Deze Nursery is van Becky en John en ziet er heel mooi uit! Grappig, een tuincentrum in Zuid-Afrika is echt bijna hetzelfde als een tuincentrum in Nederland, maar gewoon heel andere planten i.v.m. het klimaat ofzo.
Om 13.00 uur gingen we richting Grahamstown. Grahamstown is een dorpje vlakbij Port Alfred, waar de dochter van Becky, de zus van Nick, Rachel woont. Ze zit op boarding school, net als 99% van alle leerlingen in Zuid-Afrika. Grahamstown is wel een soort 'hogere rang' in de sociale maatschappij wat betreft de high school. Het staat als het ware heel hoog aan de ladder, alleen de rijkste leerlingen gaan hier naar school, maar dan heb je ook wel kwaliteit, legde Becky mij uit. Ze heeft het geld eigenlijk niet, maar wilt zó graag dat Rachel naar een goeie school gaat. Ik stond verbaasd hoe koud en kil, ouderwets en stijf haar campus eruit zag. Ze woont in een groot huis met alleen maar meisjes, en je moet dus punten verdienen om het hek uit te mogen. Zomaar naar de bioscoop of met vrienden in het dorp afspreken kan dus niet. Rachel is 18 en mag dus niet zelfstandig dingen ondernemen en zich dus op dat niveau ontwikkelen. Ik weet niet of ik het er helemaal mee eens ben. Maar Rachel lijkt het erg naar haar zin te hebben en is dus blij met deze keuze..
In Grahamstown was ook een Art Festival bezig. Waar we naartoe zijn gegaan. Het was wel leuk, maar erg veel dezelfde kraampjes en dingetjes. Overal kon je wierrook en natuurlijke zeepjes kopen etc. Ik besloot om eens langs te gaan bij een Tarot-lezer. Nog nooit is het in mij op gekomen om dat eens uit te proberen. En ik ben er dus ook volledig 'open-minded' heen gegaan. Ik heb geen idee wat de gedachte achter Tarot is of iets dergelijks maar was gewoon benieuwd naar wat ze te vertellen had. Het gaat dus als volgt: ze geeft een stapel kaarten aan mij, met plaatjes, en daar moest ik stapeltjes van maken. Dan kies ik uit welke kaarten ik wil neerleggen en die legt zij dan op tafel. Uit die plaatjes haalt ze allerlei dingen.. Ik weet het niet precies meer maar voorbeelden van wat ze noemde was: dat ik graag alles dirigeer, mezelf te veel eisen stel, de laatste tijd wat losser kom, een vader heb die op afstand woont, dat ik meer met creativiteit moet doen, dat ik vertrouwen moest hebben in alles dat op het moment speelt vooral op 'the big opportunity' van dit moment. (wat dan? Lebo? Reizen?) Toen ze hier geen antwoord op kon vinden schudden we de kaarten opnieuw en vond ze inderdaad liefde, maar ook een boek schrijven! Haha, wat grappig. Eigenlijk wil ik al mijn hele leven een boek schrijven, maar weet nog niet wat en hoe. Nou ik weet niet in hoeverre ik dit soort dingen moet geloven, maar het was leuk om een keertje te ervaren.
Om 18.00 uur zijn we met de groep naar een Magic Show geweest, dit had ik ook nog nooit mee gemaakt, en was erg leuk. Toen zijn we weer terug gereden richting Port Alfred en Rachel ging met ons mee. Gezellige meid!!

  • 13 November 2009 - 18:32

    Sjaak:

    wat is een magic show, een goochelaar ?

  • 14 November 2009 - 13:24

    Suzanne Schuurman:

    Ja gewoon een soort goochelaar ja, super leuk! Hoe heette die bekende nederlandse? Hans Klok? Die nu in Las Vegas met Pamela Anderson samen werkt ofzo..? Maar dan een stuk primitiever hoor.. :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Actief sinds 10 Okt. 2008
Verslag gelezen: 168
Totaal aantal bezoekers 93519

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 14 Juni 2014

India, een nieuw avontuur in een nieuw werelddeel!

16 April 2013 - 02 Juli 2013

Eerste Master Research, terug naar Botswana

05 Maart 2012 - 26 April 2012

Backpacken in Maleisië en Indonesië

09 Januari 2010 - 07 Augustus 2010

Namibia Internship

28 December 2009 - 05 Januari 2010

Qatar een wereld van rijkdom en olie

30 Januari 2009 - 30 Juli 2009

Botswana Internship

Landen bezocht: